Ini juga tiada kaitan dengan lambang lambang perhimpunan bersih seperti di atas ini, perhimpunan yang digembar gemburkan oleh media massa yang akan berlaku esok. Aku berdoa walau apa pun berlaku esok aku amat berharap Malaysia masih menjadi tempat tinggal yang selamat untuk anak aku yang masih berumur 5 bulan lebih. Anak aku pun tak tahu apa makna BERSIH lagi. Nak ikut berhimpun, pun jauh panggang dari api. Kira jauh yang membuatkan apa yang dipanggang tak akan masak. Jadi kalau nak panggang ayam atau nak buat kambing panggang eloklah di panggang berdekatan dengan api atau makna lainnya di atas api maka cepatlah masak panggangan kamu itu. Berbalik kepada perhimpunan tersebut aku juga berharap orang Melayu sesama Melayu tidak akan bertelingkah panjang, tidak akan saling berbunuhan dan tidak akan membuat sesuatu yang akan merugikan bangsanya sendiri. Kalau dah bertelingkah panjang nanti sejarah akan berulang. Aku pun taknak bercerita tentang sejarah pertelingkahan orang melayu di sini. Baca buku sejarah kalau nak info lebih. Cuma nak cakap Orang Melayu nie kalau bergabung boleh membina Tamadun Agung. Begitulah sebaliknya. Semoga Allah akan melindungi semua umat Islam di Malaysia dari segala porak peranda dan kacau bilau. Aminnn....
Berbalik kepada tajuk asal aku nak bincang tentang taharah atau kepentingan menjaga kebersihan ini. Semoga tajuk ini akan memberikan takrif dan ikutan yang baik kepada semua. seperti hadis nabi yang bermaksud " Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat", sampai menyampai yang baik adalah sunah untuk memastikan setiap orang melakukan perkara yang betul yang mengikut syariat Allah Subhaanahuwatala dan syariat Nabi Muhammad S.A.W. Beginilah bab Taharah itu bermula...
Bab 1 : Taharah / Bersuci
1. Definisi :
i) Dari segi bahasa : Suci dan bersih
ii) Dari segi istilah syarak : Suci dan bersih daripada najis atau hadas.
2. Taharah ialah anak kunci dan syarat sah salat.
3. Hukum taharah ialah WAJIB di atas tiap-tiap mukallaf lelaki dan perempuan.
4. Dalil naqli tentang suruhan bersuci adalah sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam Surah al-Anfal, ayat 11 yang bermaksud :
" Dan (ingatlah ketika) Dia menurunkan kepada kamu hujan daripada langit untuk mensucikan kamu dengannya... "
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud :
" Agama islam itu diasaskan di atas kebersihan "
5. Tujuan taharah ialah bagi membolehkan seseorang itu menunaikan solat dan ibadah-ibadah yang lain.
6. Hikmah disuruh melakukan taharah ialah kerana semua ibadah khusus yang kita lakukan itu adalah perbuatan mengadap dan menyembah Allah Ta'ala. Oleh itu untuk melakukannya, maka wajiblah berada di dalam keadaan suci sebagai mengagungkan kebesaran Allah s.w.t. .
7. Faedah melakukan taharah ialah supaya badan menjadi bersih, sihat dan terjauh daripada penyakit serta mendatangkan kegembiraan kepada orang yang melaksanakannya.
8. Syarat wajib taharah ialah :
· Islam
· Berakal
· Baligh
· Masuk waktu ( Untuk mendirikan solat fardhu ).
· Tidak lupa
· Tidak dipaksa
· Berhenti darah haid dan nifas
· Ada air atau debu tanah yang suci.
· Berdaya melakukannya mengikut kemampuan.
9. Taharah adalah sebagai bukti bahawa Islam amat mementingkan kebersihan dan kesucian.
10. Ahli fiqh bersepakat mengatakan harus bersuci dengan air yang suci (mutlaq) sebagaimana firman Allah:
|
Maksudnya :
"Dialah yang meniupkan angin (sebagai) pembawa khabar gembira dekat sebelum kedatangan rahmat-Nya (hujan); dan Kami turunkan dari langit air yang amat bersih "
11. Selain itu, harus menggunakan kertas atau batu ketika beristinja' dan tanah atau debu tanah sebagai ganti air bagi mengharuskan solat yang dikenali sebagai tayammum.
12. Jelasnya, alat–alat untuk bersuci itu ialah:
· Air mutlaq, iaitu air semata-mata tanpa disertakan dengan sesuatu tambahan atau sesuatu sifat. Air mutlaq ini terbahagi kepada beberapa bahagian:
o Air yang turun daripada langit. Ia terbahagi kepada tiga, iaitu air hujan, air salji yang menjadi cair dan air embun.
o Air yang terbit daripada bumi. Ia terbahagi kepada empat, iaitu air yang terbit daripada mata air, air perigi, air sungai dan air laut.
· Tanah, boleh menyucikan jika tidak digunakan untuk sesuatu fardhu dan tidak bercampur dengan sesuatu. Firman Allah:
|
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu solat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula menghampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan berjunub), terkecuali sekadar berlalu sahaja, hingga kamu mandi. Dan jika kamu sakit atau dalam bermusafir atau kembali dari tempat buang air atau kamu telah menyentuh perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air, maka bertayamumlah kamu dengan tanah yang baik (suci); sapulah mukamu dan tanganmu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun. ”
(Surah Al-Nisa’, 4:43)
3. Samak, iaitu membuang bahan-bahan lebihan yang melekat pada kulit dan yang merosakkannya sekira-kira jika direndam atau dibasuh dengan air sesudah disamak, maka kulit itu tetap tidak busuk atau rosak.
4. Takhallul, iaitu arak bertukar menjadi cuka tanpa dimasukkan sesuatu bahan ke dalamnya.
Rujukan Kitab :
1) Kitab Mattlaal Badrain oleh Syeikh Muhammad bin Daud Al-Fatani
2) Ringkasan Ibadah oleh Ibnu Rahmat .
3) Kitab Minhajul Muslim oleh Abu Bakar Jabir Al-Jazairi .
4) Fiqh Syafii oleh Hj.Idris Ahmad S.H.
Purity (Arabic: طهارة, Tahara(h)) is an essential aspect of Islam.
The Qur'an says: “In it there are men who love to observe purity and Allah loves those who maintain purity.”[Qur'an 9:108]
Observing cleanliness of the body, the clothes and the surroundings is obligatory upon every Muslim, and this is considered as one of the pillars of Islam for the Ismailis.
Before offering prayers it is necessary to perform wudu and in certain cases wudu and ghusl both. The purifying agent is always pure water. However, during times when water is not available or is scarce, symbolic wudu and ghusl can be performed with clean dry earth which is known as 'Tayammum'.
If the body or clothes show traces of blood, pus, urine, feces, semen or alcohol, then Taharat becomes essential. The clothes should be washed and the affected part of the body cleaned with pure water, or the whole body given as ghusl as the case may be.
A person must not touch the Qur'an if the person is not in the state of Taharat. The Qur'an says: “None shall touch it but those who are clean.”[Qur'an 56:79] However, it is reliably narrated (Bukhari and Muslim) that the Prophet let nothing keep him from the Qur'an except a state of janaba (sexual defilement), which requires ghusl to expunge. When in a state of janaba, one is not allowed even to recite the Qur'an, let alone touch it, but in a state of minor ritual impurity, it is considered acceptable (in some schools, makruh) to handle the Qur'an and to read it, and is considered to be acceptable (neutral, mubah) to recite it, although it is better liked (recommended, mustahabb) to be ritually pure when reading or reciting the Qur'an, or handling a mushaf (printed copy of the Qur'an). A mushaf is only a Qur'an if it is the Arabic Qur'anic text, and a book that contains more than 50% non-Qur'anic material is not viewed as a Qur'an for the above purposes, even if it contains verses of the Qur'an or the entire Qur'anic text. Examples would be a tafsir, such as that of Ibn Kathir or Ibn Taymiyyah, or a translation of the Qur'an such as Yusuf Ali's (with commentary) which contains over fifteen times as much text in footnotes than it does in Qur'anic text or Qur'anic interpretation in either Arabic or English, or a book of hadith that contains Qur'anic verses embedded in the narrations.
Cleaning teeth is also very important. Muhammad is reported to have said that the angels of mercy turn away from a person whose mouths emits foul smell because of unclean teeth. It is not only unhygienic to neglect cleaning teeth but also an anti-social habit likely to repel people from one's presence. It is narrated by Ibn Majah to "Use the Miswaak, for verily, it purifies the mouth, and it is a Pleasure for the Lord. Jib-ra-eel (A.S.) exhorted me so much to use the Miswaak that I feared that its use would be decreed obligatory upon me and upon my Ummah. If I did not fear imposing hardship on my Ummah I would have made its use obligatory upon my people. Verily, I use the Miswaak so much that I fear the front part of my mouth being peeled (by constant and abundant brushing with the Miswaak)."
walaupun penerangannya adalah ringkas aku harap dapat mengamalkan sedikit sunah di sini iaitu sampaikanlah dariku walau satu ayat.... Insyallah. Salam kasih sayang buat semua umat Islam di dunia... Assalamualaikum warahamtullahi wabarakatuh..
No comments:
Post a Comment