SELAMAT DATANG WELCOME

"Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung yang budiman, semua kenyataan yang terdapat di dalam laman ini tidak berniat mengganggu sesiapa.. ilmu adalah untuk dikongsi bersama"

be the first

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SELAMAT DATANG @ WELCOME

Thursday, December 2, 2010

SALAM 1432 HIJRAH




Monday, November 15, 2010

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

Hari Raya Aidiladha (Bahasa Arab: عيد الأضحى 'Eid Ul-Adha) atau Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan di seluruh dunia. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. Aidiladha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah. Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t. Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah. Ayat Al-Quran berkaitan Ibadah Qurban;

‘Maka dirikanlah sholat kerana Tuhanmu dan berqurbanlah” (al-Kautsar: 2)

“Dan kami jadikan unta (yang dihadiahkan kepada fakir miskin Mekkah itu) sebahagian dari syi‘ar agama Allah untuk kamu; pada menyembelih unta yang tersebut ada kebaikan bagi kamu; oleh itu sebutlah nama Allah (semasa menyembelihnya) ketika berdiri di atas tiga kakinya; maka apabila ia tumbang (serta putus nyawanya), makanlah sebahagian daripadanya, dan berilah (bahagian yang lain) kepada orang-orang yang tidak meminta dan yang meminta. Demikianlah Kami mudahkan dia untuk kamu (menguasainya dan menyembelihnya) supaya kamu bersyukur” (Surah Al-Hajj: 36)

Bacakanlah (Ya Muhammad) kepada mereka akan cerita yang sebenarnya tentang dua orang anak Nabi Adam (yang bernama Habil dan Qabil) iaitu ketika keduanya mempersembahkan korban (kepada Allah), maka yang seorang dari keduanya (Habil) diterima korbannya sedang yang lain (Qabil) tidak diterima korbannya – sebab itulah Qabil marah kepada Habil seraya berkata: “Nescaya kubunuh engkau!” (al-Maaidah: 27)

“Daging dan darah binatang qurban atau hadyi itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa daripada kamu”. (Surah al-Hajj:37)

akhir kata,
Selamat Hari Raya Aidiladha,
Buat semua umat Islam di Malaysia khasnya,
Dan di seluruh dunia umumnya,
Kepada semua kawan-kawan,
Selamat Hari Raya & Maaf Zahir Batin,
Ampunkan segala dosa yang ada,
Semoga kita selalu di dalam Keredhaan-Nya..Amin..



Wednesday, November 3, 2010

CUTE BABY IN THE HOUSE



One upon a time
There is one cute baby call .......
she like to dance
Everytime, the baby will dance when she heard a music
One day her mother bought a stroller for the baby
The stroller is seem like this;

Since that day the baby become more happy
Why? Because she can go to school with their own stroller
The baby will not late again during playschool hour
Everyday she wake up early and take a warm shower
Then their father will walk with her to playschool
Every teacher love the baby
Because, she is a good student
This is just a beginning story for....
"The Cute Baby In The House"

..to be continue..

DOA UNTUK IBU MENGANDUNG




DISCOVERY HARI DEEPAVALI DI MALAYSIA



Makna Hari Deepavali (Hindi: दिपावली, Tamil: தீபாவளி) juga dikenali sebagai Diwali dan Divali (Hindi: दीवाली) merupakan perayaan yang disambut oleh semua penganut yang beragama Hindu di seluruh dunia dan merupakan hari cuti di Malaysia. Walaupun tak suka cuti kena juga cuti sebab dah hari cuti, cuti jelah, pehal buat-buat rajin plak. Tapi jangan sambut deepavali plak. Nanti jadi murtad.


Perkataan Deepavali merupakan gabungan perkataan "Dipa" yang beerti cahaya dan perkataan "Gavali" yang beerti barisan. Perayaan Deepavali ini disambut pada hari ke 14 bulan Aipasi dalam kalendar Tamil (antara bulan Oktober dan November) dan juga dikenali sebagai pesta cahaya.


Menurut lagenda, Raja Naragasura yang kejam dan selalu memeras rakyatnya, telah dikalahkan dan dibunuh oleh Maha Krishnan. Sebelum mati, Raja Naragasura meminta semua manusia agar mereka merayai hari kemenangan itu sebagai peringatan kepada yang mereka yang baik tentang godaan hantu dan syaitan, peringatan kepada mereka yang lupa agar berbuat baik dan menjauhi daripada membuat kejahatan sesama manusia.


Di Malaysia, hari Deepavali disambut pada bulan ketujuh kalendar suria Hindu dan dijadikan cuti umum persekutuan di seluruh Malaysia.


Pada pagi Deepavali, penganut Hindu akan menjalani mandi minyak yang melambangkan penyucian badan dan semangat. Selepas upucara penyucian yang melambangkan permulaan yang baru, penganut Hindu akan mengunjungi kuil dimana patung dewa Hindu akan dikalungkan dengan kalungan bunga.


Pada pintu masuk rumah penganut Hindu hiasan "kolam", hiasan bungaan halus yang dilakarkan di atas tanah yang biasanya dibuat daripada bijiran pelbagai warna akan diletakkan. Hiasan "kolam" ini merupakan lambang penyembahan dewa Lakshmi, Dewi Kekayaan yang dipercayai hanya akan mengunjungi rumah mereka yang mempunyai hiasan "kolam" di pintu masuk rumah mereka.


"Kolam" merupakan upacara keagamaan bagi penganut Hindu dan orang Islam adalah dilarang mengikutnya. Moga dengan sedikit keterangan di atas dapatlah semua tahu serba sedikit tentang perayaan ini. Kalau nampak lukisan-lukisan kat pasaraya ke, hotel ke, mana-mana ke, itu namanya “kolam” bukan kolam air tapi ia adalah lambang penyembahan dewa Lakshmi. Jadi tak perlulah org islam pun terikut-ikut nak buat kat umah sendiri. Semoga kita semua terpelihara dari menjadi Murtad, Amin.

Monday, November 1, 2010

MAGIKA

Orang kata cite magika best
Menang anugerah haritu
Orang kata juga macam cite industan
Banyak nyanyi-nyanyi
Orang kata lagi sesuai utk kanak-kanak
Orang kata byk plot-plot menarik
Orang kata juga cerita tak habis
Orang juga kata bole buat Magika Part 2
Kenapa Part 2 sebab cite tak habis
Banyak bole kembangkan lagi jln citenya
Walaupun cite kanak-kanak
Orang tua pun tgok juge
Sebab ia cite imaginasi
Maka yang mati pun bole menari-nari
Takpe orang kata kanak-kanak tak kisah
Tapi Aiman tetap kisah
Orang yang kata Aiman kisah
Saya tak kata apa-apa..
Saya dengar saja orang kata..
Sebab saya ada kerja nak buat..
Kalau dengar lagi orang kata saya coret lagi ye..
Terima kasih..

Monday, October 25, 2010

Be the 1st to own the latest BlackBerry® Torch™ 9800



HERO TERKINI DUNIA TELEFON TELAH MUNCUL!!

Tahukah anda?..100 pelanggan pertama yang mendaftarkan diri dengan mengikuti pelan Celcom Exec postpaid pada hari ini akan menikmati pelbagai tawaran menarik!

BlackBerry?.. BlackBerry amat sesuai untuk mereka yang aktif dan mahukan kepantasan. Dunia e-mail, telofon dan internet anda akan sentiasa terhubung setiap masa dan di mana-mana sahaja. Bayangkan anda menerima e-mel dari akaun peribadi dan perniagaan, dapat membuka semua lampiran-lampiran e-mail tanpa menghadapi sebarang masalah, mampu melayari laman web kegemaran anda, sentiasa berhubungan dengan individu yang disayangi melalui Instant messaging, panggilan telefon, sms, dan lain-lain lagi yang tidak pernah anda bayangkan!

BlackBerry® Torch™ 9800 ialah sebuah telefon pintar tercanggih, yang pertama seumpamanya dilengkapi papan kekunci BlackBerry® dan skrin paparan sentuh 3.2 inci yang dipercayai dapat mempertingkatkan kepuasan semua lapisan pengguna. Cuba lihat gambarnya;

Ia juga dilengkapi dengan ciri-ciri mempesona seperti:

Pemaksimuman Keupayaan Multimedia

Puaskan hati anda dengan keupayaan 8 GB simpanan memori yang boleh dipertingkatkan sehingga 32GB dengan kad microSD, kemampuannya dengan zoom yang hebat dihujung jari dan pemain muzik yang terkini di mana album penuh boleh dilihat dalam bentuk menegak dan mendatar.

Kamera 5MP

Tersedia dengan lampu flash tercanggih, dilengkapi dengan fokus automatik dan penstabil imej, ditambah lagi 11 mode berlainan dan perekod video yang bersedia merakam saat-saat indah dan penting.

Mengintegrasikan semua laman sosial pengguna.

Kini Facebook, LinkedIn, Buzzd dan lain-lain laman boleh anda kemaskini secara langsung tanpa menghadapi sebarang masalah paparan.

Lebih cepat dan banyak laman yang boleh dilawati.


Mengabungkan semua keupayaan dalam membuka beberapa laman web, dan menandakan laman barang-barang berjenama yang anda minati dengan hanya membuka laman hadapan telefon. Anda masih berpeluang untuk mendapatkannya dengan pelan Celcom Exec postpaid!

Jadilah 100 pelanggan pertama mendaftar untuk membeli BlackBerry® Torch™ 9800 hari ini untuk menikmati segala hadiah promosi yang dinyatakan! Segalanya ada bersama pelan Celcom Exec postpaid!

Barangan percuma yang akan anda dapat,

- Jabra Bluetooth Headset bernilai RM125
- 8GB Micro SD Card bernilai RM68
- Energizer Portable bernilai RM58

Marilah sama-sama menghadiri Majlis Pelancaran Celcom Blackberry Torch 9800!
Ia akan diadakan pada 28 Oktober 2010. Di sana aka nada pelbagai tawaran hebat dan menarik bagi Blackberry Torch jika anda mendaftar dengan Pelan Celcom-Terhad Hanya Di Majlis Pelancaran Sahaja! Selain itu terdapat juga aktiviti menarik, pemberian hadiah dan cenderahati untuk mereka yang bertuah.

Jangan tunggu lagi, untuk maklumat lanjut layari laman di bawah ini:

http://www.celcom.com.my/celcomexec/blackberry/bbtorch9800_register.php

Sunday, October 17, 2010

Discover Malaysia Sign Language - MYSL / BAHASA ISYARAT MALAYSIA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Ini adalah untuk merefreshkan semula minda saya kepada bahasa isyarat yang telah saya pelajari dahulu di MYSL Training Centre. Semoga semua isyarat-isyarat yang telah dipelajari akan kekal di dalam kotak memori saya selamanya. Amin. Untuk semua penuntut tadika tangan bergerak, semoga anda semua berjaya dalam kehidupan. Doakan kesejahteraan saya walau di mana sahaja anda berada. Tenaga pengajar di dalam klip ini adalah Cikgu Aman. Selamat mengenali Bahasa Isyarat Malaysia. Terima kasih semua.


video
ISYARAT BAHASA MELAYU/ MALAY LANGUAGE

video
ISYARAT BAHASA INGGERIS/ ENGLISH LANGUAGE

video
ISYARAT DIPLOMA



video
ISYARAT UNIVERSITI/ UNIVERSITY


video
ISYARAT FIZIK/ PHYSICS


video
ISYARAT KIMIA/ CHEMISTRY


video
ISYARAT KAMUS/ DICTIONARY

Wednesday, October 13, 2010

KPLI 2011

Selamat membuat permohonan untuk semua yang bercita-cita untuk menjadi guru. Semoga berjaya hendaknya...

Permohonan hanya boleh dibuat secara atas talian (online) dengan melayari laman sesawang Kementerian Pelajaran Malaysia di alamat: http://www.moe.gov.my mulai 11 Oktober 2010.

Atau di sini;

http://kpli.moe.gov.my/application_jan2011/

Permohonan bagi Ambilan Januari 2011 ditutup pada 24 Oktober 2010.

5. BIDANG PENGKHUSUSAN YANG DITAWARKAN

5.1

Kursus Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah(KPLI-SR) Mod Sepenuh Masa

5.1.1

Sekolah Kebangsaan (SK).

Bil.

Bidang

Bil.

Bidang

1.

Prasekolah

3.

Bahasa Tamil Sekolah Kebangsaan

2.

Bahasa Inggeris

4.

Bahasa Cina Sekolah Kebangsaan

5.1.2

Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC).

Bil.

Bidang

Bil.

Bidang

1.

Prasekolah

9.

Pendidikan Seni Visual

2.

Bahasa Melayu

10.

Pendidikan Jasmani

3.

Bahasa Inggeris

11.

Bimbingan dan Kaunseling

4.

Matematik

12.

Pendidikan Pemulihan

5.

Sains

13.

Kemahiran Hidup

6.

Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran

14.

Pendidikan Muzik

7.

Pendidikan Khas Masalah Pendengaran

15.

Pengajian Sosial

8.

Pendidikan Khas Masalah Penglihatan

5.1.3

Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT).

Bil.

Bidang

Bil.

Bidang

1.

Prasekolah

9.

Pendidikan Seni Visual

2.

Bahasa Melayu

10.

Pendidikan Jasmani

3.

Bahasa Inggeris

11.

Bimbingan dan Kaunseling

4.

Matematik

12.

Pendidikan Pemulihan

5.

Sains

13.

Kemahiran Hidup

6.

Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran

14.

Pendidikan Muzik

7.

Pendidikan Khas Masalah Pendengaran

15.

Pengajian Sosial

8.

Pendidikan Khas Masalah Penglihatan

5.2

Kursus Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah (KPLI-SR)j-QAF Mod Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah (LPBS)

5.2.1

Bidang pengajian yang ditawarkan adalah seperti berikut:

(i) Bahasa Arab

(ii) Pendidikan Islam

(iii) Pendidikan Islam Pendidikan Khas j-QAF

Sila hubungi alamat berikut sekiranya ada sebarang pertanyaan berkaitan permohonan : BAHAGIAN PENDIDIKAN GURU
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
ARAS 3, BLOK E13, PARCEL E
KOMPLEKS PENTADBIRAN KERAJAAN PERSEKUTUAN
62604 PUTRAJAYA
( u.p : Unit Pengurusan Pengambilan Pelajar )
Nombor Telefon :

03-88841260
03-88841254
03-88841253
03-88841371
03-88841235

URUSETIA BAHAGIAN PENDIDIKAN GURU
Cawangan Sabah
d/a Institut Pendidikan Guru Kampus Gaya
Peti Surat 10491
88805 Kota Kinabalu, Sabah
Nombor Telefon : 088–236804

URUSETIA BAHAGIAN PENDIDIKAN GURU
Cawangan Sarawak
Jalan College
93259 Kuching, Sarawak

Nombor Telefon : 082 – 258045

Monday, October 11, 2010

COLORFUL LIFE

Warna-warni kehidupan...
Lahirnya indah walau tiada kandungan
Bukan bererti tiada diperlukan
Namun hakikat setiap kejadian
Menjelma ia saat ditakdirkan

Warna-warni kehidupan...
Indahnya dirasa setiap manusia
Setiap terjadi ilham Pencipta
Mencorak dunia hidupan manusia
Harapnya leka tidak sentiasa

Warna-warni kehidupan...
Ada pelbagai corak dirakam
Menghias suasana dunia berlaman
Cantiknya membuah perasaan aman
Buruknya membina batu sempadan

Warna-warni kehidupan...
Berbaris ia tiada berlawanan
Setiap satunya amat diperlukan
Tidak dibuang ianya sebarangan
Kelak serinya ditakuti hilang

Warna-warni kehidupan...
Tulisan hati menerusi butiran
Merakam bicara yang lama disimpan
Berlama sudah tiada tertahan
Akhirnya keluar menghiasi laman

Warna-warni kehidupan...
Untuk diriku membuat rakaman
Corak pemikiran dan juga perasaan
Saat tulisan ini digambarkan
Mengambarkan ketenangan yang masih bertahan

Warna-warni kehidupan...
Untuk diriku melatih kemahiran
Tiada niat mengganggu tatapan
Semua insan dan makhluk tuhan
Memperkaya bahan sumber bacaan...



BABY ITU


"Baby..."
"Baby buat apa..."
"Baby.....oo....baby..."
"He he he..."

Itulah aktiviti harianku dirumah buat masa ini.
Sukaku rasa bila panggilanku dijawab dengan gerakannya.
Tidak pulak ku tahu itu kepalakah, tangankah atau kakikah.
Tapi masa scan ku nampak rupanya itu tangannya atau kakinya yang digerak-gerakkan.

Doaku sentiasa mengiringinya setiap kali solatku.
"Ya Allah sihatkanlah isteriku dan anakku di dalam kandungannya...Amin"
Semoga mereka sentiasa di dalam perlindungan Allah.
Aku sentiasa berserah kepada Allah.




SHIELDING THE FUTURE'S LEADER

Kanak-kanak itu...
Hidupnya baru mengenal erti
Menjelajah sekitar mencari identiti
Terkadang keliru duduknya terhenti
Suka semuanya tiap dijumpa
Bermain dia kekadang terleka
Tiada menghirau apa-apa

Kanak-kanak itu...
Bersih hatinya masih suci
Belum mengerti hidupnya nanti
Makannya bernasib oleh Si pemberi
Tiada tahunya untuk mencari
Jangan biar ia sendiri
Kelak rugi tiada mengerti

Kanak-kanak itu...
Lahirnya tidak pernah terhenti
Membawa panca dan juga hati
Menjadi pewaris singahsana pertiwi
Perlu disedia setiap segi
Agar bijak membawa diri
Kelak besar mengharum duniawi

Shielding the future's leader...
Each human feel Responsibility
Taken the step without disparity
Feel the joy with beautiful hearty
Inherit the loyalty from the elderly
Fell the power with the majority
Petrified constantly the mischievous sprite
The Future will bright to spreading the Right


Friday, January 15, 2010

HATI ITU SEPERTI KACA KATA MAKKU


Hati itu seperti kaca kata makku...
Lembut menarik dan kebal tiada
Aku cuma mengiya tanpa merasa
Namun ku tahu ianya memang ada
Dan aku merasanya sudah lama ketika

Hati itu seperti kaca kata makku...
Jangan kacau sesiapa jagalah ia
Aku cuma mengangguk fikir seketika
Semakin ku tahu maksud siapa
Dan aku semakin mahu mencuba

Hati itu seperti kaca kata makku...
Kan nak jadi baik belajar sentiasa
Aku mula memahami setiap kata
Mengguna pelbagai patah makna ada
Sehingga aku merasa selesa

Hati itu seperti kaca kata makku...
Sambil membuai insan di bawa
Aku mula mengenal tanggungannya
Melihat segala lelah penat bersisa
Sehingga malam tiada terlelap ia

Hati itu seperti kaca kata makku...
Tika datang menjengah dia
Aku mula mengenal jauh berdepa
Mempelajari ragam segala yang ada
Tanpa meragui setiap keletahnya

Hati itu seperti kaca kata makku...
Membekalkan segala kemahirannya
Aku mula semakin dewasa
Mendekatkan diri pada yang Esa
Memanjat syukur sambil berdoa

Hati itu seperti kaca kata makku...
Buatlah apa yang sesuai elak sengketa
Aku tidak mengengkari menurut sahaja
Memberi ia tanpa meminta
Mencuba pertama walaupun sahaja

Hati itu seperti kaca kata makku...
Jika saudara tiadalah merasa
Aku tahu itu sahaja yang aku ada
Menjaga ia sambil diriku terbela
Sampai waktu pergilah ia

Hati itu seperti kaca kata makku...
Sekali terluka ke syurga di bawa
Aku pernah mengalaminya tegal biasa
Namun derainya tiada siapa merasa
Berluluhan ranap macam tiada apa-apa

Hati itu seperti kaca kata makku...
Jangan beri kepada sesiapa
Aku terus menjaga sampai tiada siapa
Namun sesekali terleka jua
Untuk merasai keindahan dunia

Hati itu seperti kaca kata makku...
Walau terluka dia diam sahaja
Aku mengakuinya namun merahsia
Tiada siapa akan percaya
Sehingga merasa perit yang ada

Hati itu seperti kaca kata makku...
Sambil mempertahan warisan keluarga
Aku menghormatinya sepenuh jiwa
Sambil menguat sisa yang ada
Menampal luka yang telah lama

Hati itu seperti kaca kata makku...
Sambil nasihat pelbagai dikata
Semakin ku faham semakin senyum berjela
Degilkah aku bukannya sengaja
Aku ini insan biasa

Hati itu seperti kaca kata makku...
Namun mengharap aku kan berjumpa
Seorang isteri peneman dirinya
Yang sudah tua namun bersahaja
Aku memahaminya walau berbujang lama

Hati itu seperti kaca kata makku...
Perlu dijaga disayang selalu
Kerna ia cepat merasa
Setiap kejadian walau tiada sengaja
Di simpan dalam tidak dicerita

Hati itu seperti kaca kata makku...
Tiada berniat memberi sesiapa
Tulisan ini untuk ku jua
Merasa hidup sesudah lamanya
Kekadang berseorangan namun tetap gembira
Kerana Penciptaku ada sentiasa
Moga hidupku sentiasa diRedha-Nya
Engkaulah Tuhanku Engkaulah Segala..
16/1/2010
2.00am

Sunday, January 10, 2010

BUNGA ITU KAN LAYU JUA AKHIRNYA

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Walaupun cuba bertahan nasib dirinya

Sejak kembangnya menjengah kisah dunia

Menyebar haruman ke seantero dunia

Sambil mempertahan madunya yang masih ada

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Walaupun kuat kelopaknya telah lama terbina

Menahan sisa-sisa angin yang terbias manja

Sambil mengetar dahannya yang hanya biasa

Dan sesekali hampir rebah akarnya gugur binasa

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Walaupun harumnya pernah memukau semesta

Hingga tiada siapa dapat menandinginya

Bergegar dada setiap makhluk yang terhidunya

Namun sampai bila ia akan kekal begitu sahaja

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Walaupun kelembutannya memikat siapa sahaja

Mententeramkan jiwa hati yang penuh lara

Tiada siapa melepaskan peluang cuba membelainya

Namun digagahinya nilai mengelakkan derita

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Walaupun keindahannya tiada tergambar pada kata

Membelai hati yang memerlukan sinarnya

Meniup kasih sayang yang tiada hadnya

Sambil mengharap tiada temu akan penghujungnya

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Walaupun kuntumannya tersusun megah kuatnya

Namun hakikatnya lemah dan bengkok itu sifatnya

Sering disinggahi makhluk kumbang bernama

Hingga habis madunya tiada siapa pernah menyedarinya

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Walaupun banyak warna pelbagai tarikannya

Menghias indah dunia hati manusia

Hingga akhir kelak gugurlah semuanya

Maka tiada satupun makhluk yang mampu mengenalnya

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Walaupun seringkali menyesak nafas hamba manusia

Mengagumi kejadiannya yang menghias dunia

Namun sampai bila ia akan dibiarkan terus terleka

Untuk menyedia bekalan hari kelak dibangunkannya

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Bersama daunan hijau dan benih semaiannya

Tiada bentuk indah yang kekal seperti lahirnya

Yang tinggal hanya kerutan pada kulit kayunya

Menampakkan nilainya yang tidak mampu dilindungnya

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Walau cuba disimpan diawet dengan sempurna

Cuba melawan arus masa diluarnya

Dalam mengekalkan indah, cantik, rupa yang ada

Namun itu semua tiadalah bersifat hakiki untuk selamanya

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Walaupun pernah cuba menyangkal kejadiannya

Menyamar daunan hijau permainan dunia ria

Sambil merasa nikmat dunia seketika terleka

Tanpa sedar masa yang terus berpusing mengelilinginya setia

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Walaupun cuba dibaja dengan segala ilmu yang ada

Meminjam tongkat dunia yang juga senasibnya

Merahsia nilai diri yang tinggal bersisa

Sambil menginsafi diri di hadapan Pencipta yang sungguh Maha Kuasa

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Merupakan kalam ikhlas lahir tiada berganda

Mengharap fahamnya manusia hakikat dunia

Yang tidak akan berpusing hingga kekal selama-lamanya

Sampai saat semua zat akan senasib dengannya



Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Gugur bersama titis suam yang turun dari mata

Menemani hati yang lara dan kekadang hiba

Sambil mengharap redha yang telah menjadikannya

Agar dibangunkan kelak bersama bunga-bunga di syurga

Bunga itu kan layu jua akhirnya...

Namun biarlah layunya mengharap redha pencipta

Menunduk kerna menunaikan kewajipan Padanya

Menghadap Tuhannya sambil menadah dahan tangannya

Sambil berdoa agar semua dosa-dosa lampau telah diampunkannya..

11/1/2009

1.48 am

tulisan saja untuk diri

Info